Sämre än väntat från Volvo (uppdatering 2)
(mer siffror och vd-kommentar)
Lastbils- och busstillverkaren Volvo redovisar en delårsrapport för det tredje kvartalet som är sämre än väntat på samtliga punkter.
Omsättningen sjönk 11,6 procent till 116 978 miljoner kronor (132 275). Utfallet kan jämföras med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 120 969.
“Under Q3 2024 fortsatte efterfrågan att normaliseras på de flesta av Volvokoncernens marknader. Vi ser att transport- och byggaktiviteten har minskat i många regioner runt om i världen jämfört med de mycket höga nivåerna förra året”, kommenterar vd Martin Lundstedt.
Rörelseresultatet blev 14 074 miljoner kronor (18 464), väntat rörelseresultat var 15 060. Rörelsemarginalen var 12,0 procent (14,0).
Justerat rörelseresultat uppgick till 14 074 miljoner kronor (19 258), väntat var 15 060, med en justerad rörelsemarginal på 12,0 procent (14,6).
Den justerade rörelsemarginalen inom lastbilsverksamheten uppgick till 11,7 procent (15,6), inom anläggningstillgångar till 13,6 procent (15,4), inom bussar till 11,8 procent (6,3) och inom Volvo Penta till 17,7 procent (15,9).
Resultatet före skatt var 13 573 miljoner kronor (18 636).
Resultatet efter skatt blev 10 073 miljoner kronor (14 093), och per aktie 4,93 kronor (6,93).
Nettoorderingången på lastbilar uppgick till 43 234 (47 202), väntat 46 974.
“Under Q3 minskade orderingången för tunga lastbilar med 7 procent jämfört med förra året, vilket speglar en försiktighet bland vissa kunder på grund av osäkerhet kring den makroekonomiska utvecklingen inför 2025”, säger Lundstedt.
Antalet levererade lastbilar uppgick till 46 266 (55 274). Minskningen beror främst på modellbytet för lätta fordon i Europa som bolaget inledde i våras.
Operativt kassaflöde i Industriverksamheten var 3 069 miljoner kronor (5 609).
Avkastningen på sysselsatt kapital i Industriverksamheten förbättrades till 38,3 procent (33,7).
När det kommer till prognosen för 2024 höjer Volvo den med 10 000 enheter för tunga lastbilar i Europa 30 (EU+Norge, Schweiz och Storbritannien), och drar samtidigt ner prognosen för medeltunga och tunga lastbilar i Indien med 20 000 enheter till 370 000 enheter. Samtliga övriga prognoser lämnas oförändrade.
“Efter några år med marknader på höga nivåer i Europa och Nordamerika har volymerna minskat i år. Det råder viss osäkerhet kring den makroekonomiska utvecklingen på kort sikt och detta återspeglas i våra prognoser med överlag relativt oförändrade marknader för nästa år”, säger Lundstedt.
Volvo, Mkr | Q3-2024 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q3-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 116 978 | 120 969 | -3,3% | 132 275 | -11,6% |
Rörelseresultat | 14 074 | 15 060 | -6,5% | 18 464 | -23,8% |
Rörelsemarginal | 12,0% | 12,4% | 14,0% | ||
Justerat rörelseresultat | 14 074 | 15 060 | -6,5% | 19 258 | -26,9% |
Justerad rörelsemarginal | 12,0% | 12,4% | 14,6% | ||
Resultat före skatt | 13 573 | 18 636 | -27,2% | ||
Nettoresultat | 10 073 | 14 093 | -28,5% | ||
Resultat per aktie, kronor | 4,93 | 6,93 | -28,9% |