Safe Lane Gamings uteblivna spellanseringar ledde till minskad omsättning
Gamingbolaget Safe Lane Gaming minskade omsättningen under det andra kvartalet, vilket hängde samman med uteblivna spellanseringar.
Omsättningen sjönk 29,3 procent till 8,2 miljoner kronor (11,6). Minskningen förklaras av uteblivna spellanseringar.
Bruttovinsten blev 5 miljoner kronor (7,2), med en bruttomarginal på 61,0 procent (62,1).
Ebitda-resultatet blev 2,0 miljoner kronor (3,7), med en ebitda-marginal på 24,4 procent (31,9). Förändringen beror främst på lägre omsättning men även lite högre personalkostnader kopplat till fler anställda jämfört med samma period föregående.
Rörelseresultatet blev -10,7 miljoner kronor (-9,1).
Resultatet före och efter skatt var -11,9 miljoner kronor (-16,5). Resultat per aktie hamnade på 0,00 kronor (-0,01).
"Siffrorna för andra kvartalet skiljer sig inte nämnvärt från årets första kvartal. Vi har en lite bättre
ebitda då vi tog lite engångskostnader i första kvartalet kopplat till flytten av spelutvecklingen i
Battle Camp. Förklaringen kring intäkterna i jämförande kvartal 2022 är att vi hade intäkter
kopplat till spel som fortfarande befann sig i en starkare intäktsgenererande fas", uppger vd Arvid Klingström.
Han fortsätter.
"Under kvartalet blev försäljningen av Fan of Guns klar. Detta är en del av översynssarbetet med vår spelportfölj. Försäljningen frigör tid och skapar mer fokus för oss som team. Det skapar en tydlighet kring Safe Lane Gaming som bolag vilket är viktigt när det kommer till strategiska diskussioner kring partnerskap, rekryteringar mm."
Efter kvartalets slut släppte bolaget Duck Race på Nintendo Switch och Sony Playstation.
"Även detta en del av ett pågående arbete med att se över våra tillgångar och deras affärsutvecklingsmöjligheter. Vi ser att vi genom detta spelsläpp kommer att öka vår kunskap kring andra plattformar", uppger Safe Lane Gaming-chefen.
I studion har bolaget lagt en plan för fler rekryteringar och Safe Lane Gaming intervjuar kandidater löpande.
"Vi har som målsättning att välkomna fler nya kollegor under kommande halvår", avslutar Klingström sitt vd-ord.
Safe Lane Gaming, Mkr | Q2-2023 | Q2-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 8,2 | 11,6 | -29,3% |
Bruttoresultat | 5 | 7,2 | -30,6% |
Bruttomarginal | 61,0% | 62,1% | |
EBITDA | 2,0 | 3,7 | -45,9% |
EBITDA-marginal | 24,4% | 31,9% | |
Rörelseresultat | -10,7 | -9,1 | |
Resultat före skatt | -11,9 | -16,5 | |
Nettoresultat | -11,9 | -16,5 | |
Resultat per aktie, kronor | 0,00 | -0,01 |
http://media.finwire.com/media/FWS008E481-table-1