Safe Lane Gaming minskar omsättning och resultat - omsättningen pressades av uteblivna lanseringar
Gamingbolaget Safe Lane Gaming minskade såväl omsättningen som resultatet i det fjärde kvartalet.
Omsättningen sjönk 51,9 procent till 10,2 miljoner kronor (21,2). Nedgången i omsättning förklaras av uteblivna spellanseringar.
Ebitda-resultatet blev 3 miljoner kronor (15,1), med en ebitda-marginal på 29,4 procent (71,2).
Rörelseresultatet blev -9,9 miljoner kronor (1,9). Resultatet före skatt var -11,1 miljoner kronor (-9,5). Resultatet efter skatt blev -14,6 miljoner kronor (-16,7). Resultat per aktie hamnade på 0,00 kronor (-0,01).
"Vi lyckas tyvärr inte få ett spelsläpp under 2022 och det syns i våra siffror. Vi avslutar året bra, med ett spel i soft launch och flertalet prototyper på väg in i testfasen samtidigt som rekrytering pågår", uppger vd Arvid Klingström.
I det fjärde kvartalet har bolaget fått ut Dig This 2 i soft launch.
Safe Lane Gaming har också ökat sin kostnadsbas, i linje med plan.
"Vi kommer att se över våra tillgångar för att identifiera eventuella möjligheter till avyttringar. Fokus ligger på kategorin 'Other Games' där bland annat spelet Battle camp ingår. Battle camp är ett starkt varumärke med mycket potential, både i nuvarande form och med vidareutveckling av varumärket, där nya spel och även blockchain gaming kan vara en stor möjlighet. Jag hoppas och tror att vi kommer få återkomma mer kring detta lite längre fram", uppger Klingström.
Safe Lane Gaming, Mkr | Q4-2022 | Q4-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 10,2 | 21,2 | -51,9% |
EBITDA | 3 | 15,1 | -80,1% |
EBITDA-marginal | 29,4% | 71,2% | |
Rörelseresultat | -9,9 | 1,9 | |
Rörelsemarginal | 9,0% | ||
Resultat före skatt | -11,1 | -9,5 | |
Nettoresultat | -14,6 | -16,7 | |
Resultat per aktie, kronor | 0,00 | -0,01 |
http://media.finwire.com/media/FWS00845A2-table-1