RMD tecknar avtal med Norrtåg och Real Rail om sensorer på fordon
Teknikbolaget RMD, Railway Metrics and Dynamics, har tecknat ett samverkansavtal med
Norrtåg och Real Rail inom ramen för Trafikverkets innovationsinitiativ Mätning av anläggning från järnvägsfordon. Det framgår av ett pressmeddelande.
RMD är upphandlad leverantör till Trafikverket i ett innovationsprojekt där målet är att skapa en kontinuerlig övervakning av den svenska järnvägsanläggningen. Upphandlingen består av tre etapper där etapp två aktiverades under hösten 2023. Om alla Trafikverkets krav uppfylls under projektets gång är ordervärdet 25 miljoner kronor över en treårsperiod.
Enligt kontraktet med Trafikverket ska RMD rekrytera och instrumentera fordonsägare, trafikorganisatörer och järnvägsföretag. Bolaget har som har, som tidigare meddelats ingått avtal med Tåg i Bergslagen och Green Cargo. Nu har RMD även ingått i samverkansavtal med Norrtåg och Real Rail.
Ett antal av Norrtågs respektive Real Rails järnvägsfordon kommer att utrustas med sensorer utvecklade av RMD, så kallade Performance Monitoring Unit, PMU. Sensorerna skickar information till Trafikverkets datautbytesplattform DUP.
Fram till utgången av etapp två utgår det inte någon ersättning mellan RMD och Norrtåg eller Real Rail. Parterna uppmuntras dock av Trafikverket att inom ramen för avtalet utveckla och demonstrera nyttor och effektiviseringar i järnvägssystemet som är relaterade till fordon. Således kan ersättning regleras mellan parterna genom ett separat avtal.