Relevance Communication flerdubblar omsättningen
Mediebolaget Relevance Communication flerdubblade omsättningen i det första kvartalet. Resultatet före avskrivningar förbättrades.
Omsättningen steg 317,6 procent till 7,1 miljoner kronor (1,7).
Ebita-resultatet blev 0,2 miljoner kronor (-0,4), med en ebita-marginal på 2,8 procent.
Rörelseresultatet blev -1,3 miljoner kronor (-0,6). Resultatet före skatt var -1,3 miljoner kronor (-0,6). Resultatet efter skatt blev -1,1 miljoner kronor (-0,6). Resultat per aktie uppgick till -0,06 kronor (-0,05). Resultatet påverkas negativt av ökade avskrivningar.
"Vår kvartalsrapport för januari-mars 2024 är en manifestation av den framgångsrika integrationsprocessen och det fokuserade arbete som vi har lagt ner för att bygga upp ett starkt och hållbart företag. Trots de utmaningar och omstruktureringar som vi har mött längs vägen, har vi lyckats leverera ett resultat som har slagit våra interna förväntningar. Extra nöjda blir vi när vi tänker på att årets första kvartal vanligtvis är det svagaste", uppger vd Fredrik Lundberg i en kommentar.
Relevance Communication-chefen uppger också resultatet hade varit 0,3 miljoner kronor bättre om man lyft ur Jobb55-satsningen.
"Det är de så kallade passiva intäkterna, det vill säga trafikrelaterade annonsintäkter som har varit det stora lokomotivet där vi även kunde rapportera om rekordintäkter under mars månad, vilket visar på den ökande efterfrågan på våra tjänster och produkter", uppger Lundberg.
Han fortsätter.
"Vi ser fram emot fortsatt tillväxt bland annat genom förvärvet av Realtid Medias inkråm."
Relevance Communication, Mkr | Q1-2024 | Q1-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 7,1 | 1,7 | 317,6% |
Ebita | 0,2 | -0,4 | |
Ebita-marginal | 2,8% | ||
Rörelseresultat | -1,3 | -0,6 | |
Resultat före skatt | -1,3 | -0,6 | |
Nettoresultat | -1,1 | -0,6 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,06 | -0,05 |