Raysearch ökar omsättning, orderingång och vinst (uppdatering)

(uppdatering avser vd-kommentar)
Medicinteknikbolaget Raysearch redovisar ökande omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseresultatet visade en vändning till vinst. Styrelsen föreslår ingen utdelning. Orderingången ökade 49 procent.
Omsättningen steg 40,6 procent till 264,4 miljoner kronor (188).
Rörelseresultatet blev 20,7 miljoner kronor (-16,6), med en rörelsemarginal på 7,8 procent.
Resultatet efter skatt blev 14,1 miljoner kronor (-16).
Resultat per aktie hamnade på 0,41 kronor (-0,47).
Orderingången landade på 514,4 miljoner kronor (345), en ökning med 49,1 procent mot föregående år. Orderstock var 1 940,1 miljoner (1 362,9).
Ingen utdelning föreslås (0).
"Under kvartalet fortsatte marknaden att öppna upp och normaliseras och vi såg ett ökat intresse från kliniker i hela världen. För att kunna ta vara på möjligheterna trappade vi upp våra marknadsaktiviteter; därmed ökade också kostnaderna för marknadsföring och resor något", uppger vd Johan Löf.
Han pekar på att orderstocken ger en stabil bas för tillväxt.
"Jag vill dock återigen påminna om att vår tillväxt inte nödvändigtvis kommer att följa en rak linje utan, som historiken utvisat, kan variera från kvartal till kvartal", uppger han också.
http://media.finwire.com/media/FWM0084A57-table-1
Medicinteknikbolaget Raysearch redovisar ökande omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseresultatet visade en vändning till vinst. Styrelsen föreslår ingen utdelning. Orderingången ökade 49 procent.
Omsättningen steg 40,6 procent till 264,4 miljoner kronor (188).
Rörelseresultatet blev 20,7 miljoner kronor (-16,6), med en rörelsemarginal på 7,8 procent.
Resultatet efter skatt blev 14,1 miljoner kronor (-16).
Resultat per aktie hamnade på 0,41 kronor (-0,47).
Orderingången landade på 514,4 miljoner kronor (345), en ökning med 49,1 procent mot föregående år. Orderstock var 1 940,1 miljoner (1 362,9).
Ingen utdelning föreslås (0).
"Under kvartalet fortsatte marknaden att öppna upp och normaliseras och vi såg ett ökat intresse från kliniker i hela världen. För att kunna ta vara på möjligheterna trappade vi upp våra marknadsaktiviteter; därmed ökade också kostnaderna för marknadsföring och resor något", uppger vd Johan Löf.
Han pekar på att orderstocken ger en stabil bas för tillväxt.
"Jag vill dock återigen påminna om att vår tillväxt inte nödvändigtvis kommer att följa en rak linje utan, som historiken utvisat, kan variera från kvartal till kvartal", uppger han också.
Raysearch, Mkr | Q4-2022 | Q4-2021 | Förändring |
Orderingång | 514,4 | 345 | 49,1% |
Nettoomsättning | 264,4 | 188 | 40,6% |
Rörelseresultat | 20,7 | -16,6 | |
Rörelsemarginal | 7,8% | ||
Nettoresultat | 14,1 | -16 | |
Resultat per aktie, kronor | 0,41 | -0,47 | |
Utdelning per aktie, kronor | 0 | 0 |
http://media.finwire.com/media/FWM0084A57-table-1