Qlosr Group bygger inflationssäkrad återkommande intäktsström - vd
I morse redovisade teknikbolaget Qlosr Group sin rapport för det fjärde kvartalet och bland annat ökade intäkterna med 78 procent på årsbasis till 127,1 miljoner kronor.
I en intervju med Finwire gav vd Jonas Norberg lite mer färg på rapporten och framtidsutsikterna.
Ni fortsätter att växa organiskt samtidigt som ni ökar det totala avtalsvärdet, hur ser er tillväxtmodell ut?
- Den bygger på att vi förvärvar bolag med väldigt nöjda kunder och bra lönsamhet. Strategin är att låta bolagen fortsätta att leverera enligt den modell dom har men där dom kan addera nya prenumerationstjänster dom tidigare inte haft tillgång till. Exempel på en sådan affär är Brixly som vi kommunicerade i januari och som har ett avtalsvärde på 15 miljoner kronor.
Hur ser churnen för 2022 ut?
- Vi har fortsatt, trots att vi har en hög förvärvad omsättning, en låg och hanterbar churn på 2,3 procent av den totala avtalsintäkten. Den nivån är rimlig då man behöver beakta att det sker organisation- och verksamhetsförändringar på kundsidan.
Hur ser tillväxtplanerna ut framöver och hur ser ni att er ebitda-marginal skall utvecklas?
- Vi ser att verksamheten skalas bra och de investeringar vi gjort i centrala konfigcenter och sammanslagning av Stockholmsverksamheterna innebär att vi över tid skall kunna förbättra ebitda-marginalen. Vad beträffar tillväxten så skall vi klara av att fortsätta växa både organiskt och via förvärv men vad det blir i absoluta tal beror dels på förvärvsinitiativen och dels hur mycket vi orkar att transformera till återkommande intäkter. En transformerad direktaffär till återkommande drar tillfälligt ner tillväxten men bygger en säkrad, inflationsjusterad intäkt över tid istället.
Hur ser förvärvsplanerna ut?
- Vi anpassar oss naturligtvis till det rådande omvärldsläget men framöver fortsätter vi likt tillträdena i Q3 prioritera lokala och främst mindre förvärv. Detta eftersom vi nu fått ett kvitto på att mindre lokala bolag med en befintlig IT-leverans som är mer transaktionell och inte prenumerationsbaserad, väsentligt snabbare kommer i gång med korsförsäljningen, avslutar Norberg.