Purefun Group ökar omsättning men minskar resultatet - fullt fokus på lanseringar
E-handelsbolaget Purefun ökade omsättningen men resultatet minskade under räkenskapsårets andra kvartal. Bolaget har fullt fokus på lanseringar.
Omsättningen steg 26,6 procent till 50 miljoner kronor (39,5). Den organiska tillväxten svarade för 6 procent av tillväxten.
Bruttovinsten blev 19,2 miljoner kronor (17,8), med en bruttomarginal på 38,4 procent (45,1).
"Under Q2 påverkades vi av den svaga svenska kronan där vi såg USD valutakurser upp emot 11,5 och EUR valutakurser på över 11 kronor. Den lägre bruttomarginalen i kvartalet beror både på den svaga svenska kronan och större försäljning av säsongsprodukter med lägre marginaler såsom julkalendrar", skriver vd Michael Ahlén i rapporten.
Ebitda-resultatet blev 1,7 miljoner kronor (4,3), med en ebitda-marginal på 3,4 procent (10,9).
Rörelseresultatet blev 0,4 miljoner kronor (3,6), med en rörelsemarginal på 0,8 procent (9,1).
Resultatet efter skatt blev 0,4 miljoner kronor (3,5).
"Vi går in i 2023 med mycket energi och förväntan, det är året då vi ska kapitalisera på våra nya varumärken och segment som vi utvecklat och byggt på under 2022. Inom de närmsta veckorna kommer vi lansera både PartyNinja och Mighty Solo på vår nya e-handelsplattform", uppger Ahlén.
Purefun Group-chefen skriver också att man inte aktivt söker förvärv just nu. Istället är det fullt fokus på lanseringar. Givet att klimatet är tufft ser företaget att det kan dyka upp möjligheter och Purefun Group kommer då att vara selektiva.
Purefun Group, Mkr | Q2-2022/2023 | Q2-2021/2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 50 | 39,5 | 26,6% |
Bruttoresultat | 19,2 | 17,8 | 7,9% |
Bruttomarginal | 38,4% | 45,1% | |
EBITDA | 1,7 | 4,3 | -60,5% |
EBITDA-marginal | 3,4% | 10,9% | |
Rörelseresultat | 0,4 | 3,6 | -88,9% |
Rörelsemarginal | 0,8% | 9,1% | |
Nettoresultat | 0,4 | 3,5 | -88,6% |
http://media.finwire.com/media/FWS00809B2-table-1