Pernod Ricard rapporterar lägre försäljning
Spritjätten Pernod Ricard redovisar en åtta procent lägre omsättning på 3 042 miljoner euro under första kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Försäljningen var sammantaget negativt påverkad av valutakurser. Den organiska tillväxten var -2 procent.
“Som väntat hade vi en svag inledning på året, särskilt i USA där försäljningen minskade, vilket berodde på höga jämförelsetal och en normalisering av marknadssituationen. Vi hade också höga jämförelsetal i Kina i kombination med en svag efterfrågan från konsumenterna”, skriver bolaget.
Den organiska tillväxten var -8 procent både i USA och Kina under perioden.
En analytiker säger till Reuters att den stora oron just nu är kring Kina. Samtidigt bedöms försäljningen troligen förbättras framöver med tanke på att bolaget möter svaga jämförelsetal från i fjol när covid-restriktionerna fortfarande var aktuella.
Bolaget upprepar sina utsikter på medellång sikt (2023-2025), inklusive målet att nå den övre delen i prognosen för den organiska tillväxten på 4-7 procent.
https://www.pernod-ricard.com/en/media/q1-fy-24