Peptonic Medical upprepar att fokus ligger på försäljningstillväxt
Forskningsbolaget Peptonic Medical, vars dotterbolag Lune Group ansökt om konkurs, upprepar tidigare besked att främsta prioritet är att accelerera försäljningstillväxten inom bolagets kärnportfölj som utgörs av produkter inom intim egenvård, affärsområdet Medical Consumer.
"En betydande försäljningspotential finns i bolagets portfölj av intima egenvårdsprodukter samt på befintliga geografiska partnermarknader, vilket till fullo ska maximeras innan fokus riktas mot annat", skriver bolaget.
Peptonic Medical-chefen Anna Linton skriver i ett pressmeddelande att försäljningen inte nått tillfredställande nivåer.
För att anpassa sig till företagets prioriteringar kring tillväxt kan det krävas vissa avvägningar, såsom att minska takten på framtagningen av nya produkter jämfört med tidigare kommunikation från bolaget, uppger Linton.
"Beslutet att ansöka om konkurs för Lune grundar sig i insikten om att verksamheten kortsiktigt saknade möjligheter att vända den nedåtgående försäljningstrenden eller lösa utmaningarna med likviditeten. Agerandet förväntas inte ha en betydande påverkan på Peptonic's kassaflöde eller likviditet; snarare innebär det minskade förluster från ett segment som ligger utanför kärnfokuset", skriver Peptonic Medical-chefen.
Hon lyfter också upp att partnerskap är viktigt, men att det tar tid.
"En central aspekt som måste belysas är den tid som krävs för partnersamarbeten att generera intäkter, med tanke på långa ledtider för lokalt regulatoriskt godkännande, lanseringar och uppbyggnad av kundlojalitet. Partnerskap utgör en central del i Peptonic's affärsmodell och har en avgörande roll för bolagets långsiktiga framgång. Samtidigt intensifieras ansträngningarna för att stärka redan etablerade partnerskap och skapa en stabil grund för tillväxt."
USA förblir bolagets strategiskt viktigaste marknad. Företaget gör insatser för att öka försäljningen genom stora kedjor såsom CVS, Walgreens och Walmart. Pågående arbete riktas också mot att bredda produktutbudet inom dessa kedjor.
"Även om förändringar i försäljningstrender förväntas ta tid innan de materialiseras, genomförs kortsiktiga initiativ för att öka försäljningen under bolagets eget varumärke, med särskild tonvikt på sociala medier som en plattform för att stärka varumärkets närvaro och locka nya kunder", uppger Linton.