Peptonic Medical minskar produktutvecklingen till fyra produkter i år
Forskningsbolaget Peptonic Medical ger en verksamhetsuppdatering om vilka strategiska åtgärder som gjorts under Anna Lintons första 120 dagar som vd.
Det framgår bland annat att fokus flyttat mot försäljningstillväxt, vilket inneburit att mindre resurser läggs på framtida produkter. Planen att utveckla och lansera tio produkter i år gäller inte längre, utan nu är målet istället satt till fyra produkter. Detta uppges frigöra resurser för försäljnings- och marknadsaktiviteter.
Vidare kommenteras USA-marknaden, där Peptonic väntas lansera egna varumärket Vagivital i höst.
"Pågående diskussioner med befintliga partners inom detaljhandelskedjor som Walgreens och CVS om att bredda produktutbudet med fler av Peptonics intimvårdsprodukter, samt återinföra och utöka sortimentet hos Walmart, skapar goda förutsättningar för framtida försäljningstillväxt under första halvåret 2025", skriver bolaget.
I Europa jobbar bolaget på att bredda distributionen.
"Förhandlingar pågår med potentiella partners för att bredda distributionen och öka försäljningsvolymerna i Europa, särskilt i Spanien, Italien och Frankrike", står det.