Opter har upplevt en 'word of mouth'-effekt - vd
Mjukvarubolaget Opter, som utvecklar och säljer en egenutvecklad standardmjukvara för transportplanering till nordiska transportbolag, har upplevt en "word of mouth"-effekt på marknaden. Det uppgav vd Viktor Edlund vid Aktiespararnas Stora Aktiedagen i Stockholm, på frågan om hur bolaget jobbar med sin varumärkeskännedom.
- Vi jobbar mycket med marknadsföring online. Våra kunder samarbetar mycket med varandra och chaufförerna rör sig i olika miljöer. Så vi har nog historiskt sålt väldigt mycket på "word of mouth" och på att vi kan koppla ihop våra kunder för att kunna samarbeta, förklarar Edlund.
Word of mouth är rekommendationer från en person till en annan och kan ses som gratis marknadsföring.
De flesta potentiella kunder har redan ett befintligt system och kundlojaliteten är stor. Edlund pekar på att långsiktighet är nyckeln för ökad marknadspenetration.
- Orsaken till att man byter system är ofta att man har ett konkret krav från en transportköpare som det nuvarande systemet inte möter, eller att man känner att man inte får hjälp av sin nuvarande leverantör. För oss är det viktigt att hela tiden ha en långsiktiga exponering mot marknaden och vara där den dagen kunden byter", uppger Opter-chefen.
Historiskt har bolaget "i princip" kunnat leverera i takt med att nya affärer kommit in men i år har man inte riktigt hunnit med. Bolaget har nu en liten kö som framförallt utgörs av nya kunder. Dock har bolaget nyligen anställt ytterligare två erfarna konsulter och efter årsskiftet borde det se bättre ut, säger Edlund.