Online Brands genomför riktad nyemission
E-handelsbolaget Online Brands tar in 16 miljoner kronor i nytt kapital före transaktionskostnader genom en riktad emission. Kursen sattes till 15 kronor per aktie.
Aktieägaren Jofam, som äger cirka 12,1 procent av aktierna i Online Brands, har samtidigt föreslagit att årsstämman som avses hållas den 23 maj beslutar att genomföra ytterligare en riktad emission om en halv miljon aktier till samma kurs. Det skulle inbringa ytterligare 7,5 miljoner kronor. Totalt skulle i så fall Online Brands resa 23,5 miljoner kronor.
Kapitalet planeras att användas för att finansiera bolagets organiska tillväxtinitiativ så som exempelvis geografisk expansion utanför Sverige för dotterbolaget KitchenLab och utveckling av nyligen förvärvade allafröer.se samt för att finansiera potentiella förvärv där bolaget i nuläget befinner sig i slutfasen av två förhandlingsprocesser, samt för det tredje stärka den finansiella ställningen.
Kursen i den riktade emissionen har fastställts genom förhandling med investerare och motsvarar stängningskursen från i fredags. Det sker alltså ingen rabatt vilket är vanligt annars när det sker riktade emissioner.
Styrelsen menar att en riktad emission är det mest tids- och kostnadseffektiva sättet att resa pengar jämfört med exempelvis en företrädesemission.
Investerarna i den riktade nyemissionen består av institutionella och professionella investerare, inklusive Lancelot och Jofam, som åtagit sig att teckna aktier motsvarande totalt 16 miljoner kronor. Teckningsberättigande i emissionsförslaget är andra existerande aktieägare tillika styrelseledamöter och vd i bolaget i form av Henrik Bunge, Klas Berggren, Mathias Hedström, Martin Larsson, Magnus Skoglund och David Rönnberg som åtagit sig att teckna aktier motsvarande totalt 7,5 miljoner kronor.
Om båda emissionerna genomförs innebär det en utspädning om 6,9 procent för aktieägarna.