Oncopeptides ökar förlusten, försäljningen steg sekventiellt med 60 procent
Forskningsbolaget Oncopeptides redovisar minskande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseförlusten ökade.
Omsättningen sjönk 68,5 procent till 8,2 miljoner kronor (26,0). Jämfört med föregående kvartal steg däremot försäljningen med 60 procent.
"Med juni som vår bästa månad någonsin är jag optimistisk över utvecklingen in i det andra halvåret, där vi hoppas börja se de verkliga effekterna av vår lansering i Spanien och länder vi når via vårt partnerskap med World Orphan Drug Alliance (WODA)", kommenterar vd Sofia Heigis.
Hon tillägger att man också ser på försäljningen av Pepaxti utanför Europa som en viktig värdeskapare i nästa steg. Under sommaren tecknades ett nytt partnerskap för Sydafrika.
"Från ett undertecknat partnerskap finns det ytterligare några steg att ta innan försäljningen kan ta fart i en region, och vi hoppas få se de första försäljningarna från Mellanöstern och Nordafrika under andra halvåret 2024 och från de nytillkomna regionerna i början av 2025", säger Heigis.
Rörelseresultatet blev -73,3 miljoner kronor (-62,4).
Resultatet efter skatt blev -73,2 miljoner kronor (-56,3), och per aktie -0,48 kronor (-0,62).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 8,8 miljoner kronor (-77,3).
Likvida medel uppgick till 382,3 miljoner kronor (293,8).
Oncopeptides, Mkr | Q2-2024 | Q2-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 8,2 | 26,0 | -68,5% |
Rörelseresultat | -73,3 | -62,4 | |
Nettoresultat | -73,2 | -56,3 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,48 | -0,62 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 8,8 | -77,3 | |
Likvida medel | 382,3 | 293,8 | 30,1% |