Nosa ökar omsättning i säsonsmässigt svagt kvartal
Medicinteknikbolaget Nosa ökade omsättningen i ett säsongsmässigt svagt kvartal. Resultatet förbättrades.
Omsättningen steg cirka 20 procent till 1,9 miljoner kronor (1,6).
"Vi har nu avslutat ännu ett framgångsrikt kvartal med god tillväxt och stark bruttomarginal trots de säsongsmässigt svaga sommarmånaderna juli och augusti. Anledningen till säsongsvariationen är att våra sjukvårdskunder, som står för närmare två tredjedelar av omsättningen, går ned på sparlåga under denna period. Omsättningstillväxten på 20 procent är därmed inte representativ för den långsiktiga tillväxttakten som trendar betydligt högre", uppger vd Adrian Liljefors i en kommentar.
Han fortsätter.
"Under kvartalet har vi lagt stort fokus på utrullningen av våra produkter i UK, förberedelser inför lansering av NOSA smell training och även förberedelser inför de stundande lanseringarna av Nosas produktportfölj i Sydeuropa."
Nosa har även eliminerat kostnader som bedöms som onödiga men som ärvdes från tidigare företagsstruktur. En del av detta arbete har exempelvis inneburit att kostsamma dotterbolag i USA och i Storbritannien nu är avvecklade.
Justerat ebitda-resultat uppgick till -3,6 miljoner kronor (-1,5).
Rörelseresultatet blev -3,9 miljoner kronor (-6,4). Rörelseresultat för jämförelseåret inkluderar en nedskrivning av patent uppgående till cirka 4 miljoner kronor. Exkluderat denna nedskrivning har
rörelseresultatet primärt försämrats dels som en följd av investeringar i produktutveckling, dels på grund av månatliga noteringsrelaterade kostnader i samband med notering på Nasdaq First
North Growth Market, skriver bolaget.
Resultatet efter skatt blev -3,9 miljoner kronor (-10,3). Resultat per aktie hamnade på -0,02 kronor (-0,15).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -4,3 miljoner kronor (-1,4).
"Årets sista kvartal kommer bli ett händelserikt kvartal för oss och lanseringen av NOSA smell training är definitivt en höjdpunkt och vårt stora fokus. Tidigareläggningen av lanseringen medför att vi nu omallokerar våra resurser vilket sannolikt innebär att några av de nya distributörssamarbeten som vi räknade med att inleda i Q4 istället skjuts till Q1 2024", uppger Liljefors.
Han fortsätter.
"Även om det riskerar att påverka intäkterna på kort sikt, så är det en medveten prioritering som görs med ett långsiktigt perspektiv - detta eftersom vi ser en stor potential i vår luktträningslösning och vill arbeta in produkten redan under årets virussäsong."
Nosa-chefen uppger vidare att det är svårt att prognostisera den kortsiktiga försäljningen av en ny produkt, kombinerat med svårigheten att förutse hur snabbt nya distributörer kan lägga sina första ordrar, arbetar Nosa efter ett intäktsmål i intervallet 60-80 procent.
"Givetvis arbetar vi hårt för att hamna i det övre spannet", avslutar han sitt vd-ord.
Nosa, Mkr | Q3-2023 | Q3-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 1,9 | 1,6 | 18,8% |
Justerat EBITDA | -3,6 | -1,5 | |
Rörelseresultat | -3,9 | -6,4 | |
Nettoresultat | -3,9 | -10,3 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,02 | -0,15 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | -4,3 | -1,4 |
http://media.finwire.com/media/FWS0092F42-table-1