Nordrest ser stort intresse för noteringen - vd
Foodservice-bolaget Nordrest, som driver restauranger på sjukhus, företag och liknande platser, är på väg mot börsen och företaget ser ett stort intresse inför noteringen. Det säger vd Thomas Dahlstedt i en intervju med Finwire.
“Det känns bra. Vi hade tänkt oss att noteras 2020, men då kom covid. Det påverkade hela vår bransch negativt. Nu har vi haft ett helt år utan farsoter, och då går vi vidare med planerna”, säger han.
Nordrest behöver inte kapital för att fortsätta växa. Affärsvärlden, som satt rekommendationen teckna inför noteringen, har konstaterat att bolaget har starka siffror i ryggen inför noteringen.
Omsättningen växte nära 47 procent förra året till cirka 1 771 miljoner kronor. Ebita-resultatet stärktes till 162,9 miljoner kronor (66,5) och nettoresultatet till 124,4 miljoner (45,1).
“Vi ser tre stycken skäl till att bli noterade. För det första vill växa, och då primärt i Norden, och våra konkurrenter är börsnoterade. Det skapar en kredibilitet och stärker oss att vi också blir det. För det andra blir vi mer synliga, bland annat via massmedia. Det tror vi är positivt för tillväxten. För det tredje vill vi i framtiden kanske förvärva bolag och då har vi en valuta och även en möjlighet att erbjuda entreprenörer att stanna kvar som ägare”, säger Thomas Dahlstedt.
Nordrest har även flera finansiella mål. Den organiska tillväxten skall vara över 10 procent per år i genomsnitt, lönsamheten mätt som ebita ska uppgå till 8-10 procent, skuldsättningen vara högst 2,0 gånger nettoskuld dividerat med ebitda. Totalt 50 procent av nettovinsten ska delas ut till aktieägarna.
Rivalerna är allt från småaktörer till globala bjässar
Bolaget driver en mängd restauranger och serveringsanrättningar runt om i landet. Det är ovanligt i börssammanhang med den här typen av bolag. I USA finns flera restaurangkedjor noterade. I Europa är kanske tyska Vapiano det mest kända.
“Vi driver restauranger, men vi är inte en kedja och vi söker inte gäster likt en vanlig restaurang utan vi återfinns där det finns ett naturligt flöde av människor. Vi ska inte annonsera oss till kunder”, säger Dahlstedt.
Rivalerna är såklart många. Allt från offentligt ägda restauranger och lokalt drivna restauranger till stora bjässar såsom danska ISS, svenska Coor och franska Sodexo.
Enligt Nordrest-chefen siktar företaget på att ge gästerna en känsla av unikhet och kvalitet, även om man är med i en större konstellation. Säljcykeln är olika. Offentlig upphandling kan ta tid medan privata upphandlingar kan gå snabbt, runt ett halvår, enligt Thomas Dahlstedt.
Fokus ligger organiskt
Nordrest kan genom sin notering på First North enklare växa genom förvärv. Det står dock inte högst upp på agendan för Dahlstedt.
“Vi vill främst växa organiskt. Det är klart att vi inte utesluter förvärv utan det kan bli aktuellt för att addera tex en vertikal, men det är inte ett självändamål. Det kan även vara intressant utanför Sverige”, säger Dahlstedt.
Han ger ingen kommentar om hur långt gångna planerna är framskridna kring tillväxt utanför Sverige. Nordrest-chefen betonar dock att bolaget fortsatt har en låg marknadsandel på den svenska hemmamarknaden och att bolaget har mycket kvar att göra i den lokala marknaden.
Teckningskursen är fastställd till 108 kronor per aktie. Pre-money-värderingen är cirka 1,2 miljarder kronor. I samband med noteringen säljs såväl nya som befintliga aktier för totalt 300 miljoner kronor. Första dag för handel är nu på torsdag den 23 maj. Sista för att teckna är idag den 21 maj.