Nordic Snus tappade marknadsandelar i Q1 - även Swedish Match Zyn tappade
Marknaden för nikotinportioner i Sverige fortsätter att öka och Nordic Snus såg sina volymer växa med 17,7 procent under första kvartalet. Marknaden ökade dock ännu snabbare vilket innebär att bolaget minskade sin marknadsandel.
- Vi märker en ökad efterfrågan och ser fortsatt en stor potential för nikotinportionerna. Nu ökar vi våra investeringar kraftigt, lanserar nya smaker och vår utbyggda fabrik möjliggör en massiv produktionsökning. Vi står nu redo att nå fler konsumenter och att öka våra marknadsandelar, säger Cormac O´Rourke, vd Nordic Snus, i ett pressmeddelande.
Volymen för Nordic Snus produkt inom produktkategorin nikotinprodukter, Nordic Spirit, steg med 17,7 procent, mot marknadens 54,3 procent. Marknadsandelen sjönk 0,8 procentenheter till 2,5 procent.
Nordic Snus är en konkurrent till börsnoterade Swedish Match vars Zyn hade en volymtillväxt på 13,7 procent under första kvartalet. Marknadsandelen minskade till 17,8 procent (24,2) för Zyn. Störst är Lyft, som säljs av British American Tobacco, där tillväxten var 54,3 procent med en oförändrad marknadsandel om 61,7 procent.
Inom snuskategorin minskade volymerna för Nordic Snus varumärke LD med 9,8 procent under kvartalet, medan marknaden växte med 0,7 procent. Marknadsandelen krympte med 0,7 procentenheter till 6,4 procent under kvartalet.