Nilörn ökar omsättning och orderingång men minskar vinst - styrelsen sänker utdelningen
Etikettillverkaren Nilörn redovisar ökande omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Vinsten minskade. Styrelsen föreslår sänkt utdelning.
Omsättningen steg 2,5 procent till 204 miljoner kronor (199). Den underliggande organiska försäljningstillväxten var 3 procent.
"Våra kunder inom lyxsegmentet fortsätter att leverera och även kunder inom sport/outdoor börjar visa tecken på återhämtning. Situationen inom outdoor-segentet är dock splittrad och påverkas av kundernas nivå av färdigvarulager, vilket i sin tur påverkar deras efterfrågan av etiketter. Vi förväntar oss dock en normalisering inom detta segment under året", uppger vd Krister Magnusson i rapporten.
Rörelseresultatet blev 9,2 miljoner kronor (14,3), med en rörelsemarginal på 4,5 procent (7,2).
Resultatet efter skatt blev 5,7 miljoner kronor (9,1), en minskning med 37,4 procent mot föregående år. Resultat per aktie hamnade på 0,50 kronor (0,80).
Orderingången landade på 256 miljoner kronor (228), en ökning med 12,3 procent mot föregående år.
I utdelning föreslås 1,00 kronor per aktie (5,00).
"För fortsatt expansion i de länder med stark tillväxt, såsom Bangladesh, Vietnam och Portugal, kommer vi investera i utökad produktionskapacitet. Vi kommer även intensifiera satsningen på
Nilörn:CONNECT, vilket kommer stärka vår digitala närvaro och förbättra kundupplevelsen. Målet är att genomföra dessa offensiva satsningar med en fortsatt stark balansräkning vilket styrelsen även har beaktat i samband med det lämnade utdelningsförslaget som understiger föregående års nivå", uppger Magnusson.
Nilörn-chefen ser en fortsatt trend där volymer flyttar bort från Kina.
"För våra distributionsenheter fortsätter trenden där volymer flyttar från Kina/Hongkong till förmån för Europa och andra länder i Asien, vilket positivt påverkar vår verksamhet i Bangladesh, Pakistan och Portugal. Den svagare utvecklingen i Turkiet kan härledas till den höga inflationen, vilket påverkar kundernas val av produktionsland."
Nilörn, Mkr | Q4-2023 | Q4-2022 | Förändring |
Orderingång | 256 | 228 | 12,3% |
Nettoomsättning | 204 | 199 | 2,5% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 3 | ||
Rörelseresultat | 9,2 | 14,3 | -35,7% |
Rörelsemarginal | 4,5% | 7,2% | |
Nettoresultat | 5,7 | 9,1 | -37,4% |
Resultat per aktie, kronor | 0,50 | 0,80 | -37,5% |
Årsutdelning per aktie, kronor | 1,00 | 5,00 | -80,0% |
http://media.finwire.com/media/FWM00982A2-table-1