Nike fokuserar på unga konsumenter i Kina - Donahoe
Sportartikeljätten Nike har siktet inställt på unga konsumenter i Kina, enligt bolagets vd John Donahoe.
"Vi är verkligen fokuserade på Gen Z-konsumenterna i Kina, vi såg en mycket bra respons från Gen Z-konsumenterna som vill ha de mest innovativa produkterna och vill ha varumärken som är globalt relevanta", sade Donahoe till CNBC.
Nike rapporterade för sitt andra kvartal i slutet av november. Försäljningen sjönk med 3 procent jämfört med året innan och omsättningen i Kina tappade 22 procent.
Under perioden har landet varit inne i sin nolltolerans mot covid-19. Nu när den är hävd har Donahoe en positiv inställning mot framtiden.
"Vi räknade in vissa störningar i våra utsikter, men vi anser att de är övergående, eftersom vi fortfarande tror på Kinas fundamentala faktorer."
https://www.cnbc.com/2023/01/12/nike-ceo-john-donahoe-touts-strength-in-gen-z-china-shopper.html