Motion Display minskar omsättning men ökar vinsten
Displaybolaget Motion Display minskade omsättningen och orderingången men ökar vinsten i det andra kvartalet
Omsättningen sjönk 2,6 procent till 7,4 miljoner kronor (7,6).
Bruttoresultatet blev 5 miljoner kronor (4,7), med en bruttomarginal på 67,6 procent (61,8). Detta inkluderar aktiverat arbete för egen räkning.
Rörelseresultatet före avskrivningar blev 1,2 miljoner kronor (0,8), med en marginal på 16,2 procent (10,5).
Rörelseresultatet blev 0,7 miljoner kronor (0,2), med en rörelsemarginal på 9,5 procent (2,6).
Resultatet efter skatt blev 0,4 miljoner kronor (0,2). Resultat per aktie uppgick till 0,02 kronor (0,01).
Orderingången landade på 2,8 miljoner kronor (4,4), en minskning med 36,4 procent mot föregående år.
"Året har fortsatt bra och vi följer upp det första positiva kvartalet med ännu ett kvartal med vinst. Vi har också en bra spridning geografiskt och är inte längre lika beroende av den amerikanska marknaden som vi historiskt varit. Under andra kvartalet står EU för 39 procent av omsättningen medan USA står för 34 procent och Övriga världen för 27 procent", uppger vd Anna Engholm.
Även denna sommar har tech-bolaget ställt ut på Retail Innovation Expo i Chicago.
Motion Display, Mkr | Q2-2024 | Q2-2023 | Förändring |
Orderingång | 2,8 | 4,4 | -36,4% |
Nettoomsättning | 7,4 | 7,6 | -2,6% |
Bruttoresultat | 5 | 4,7 | 6,4% |
Bruttomarginal | 67,6% | 61,8% | |
Rörelseresultatet före avskrivningar | 1,2 | 0,8 | 50,0% |
Marginal | 16,2% | 10,5% | |
Rörelseresultat | 0,7 | 0,2 | 250,0% |
Rörelsemarginal | 9,5% | 2,6% | |
Nettoresultat | 0,4 | 0,2 | 100,0% |
Resultat per aktie, kronor | 0,02 | 0,01 | 100,0% |