MGI ökar omsättning och rörelseresultat - spår fortsatt resultattillväxt
Mediebolaget MGI, Media and Games Invest, redovisar ökande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten ökade. Företaget spår en fortsatt tillväxt framöver.
Omsättningen steg 19,9 procent till 82,5 miljoner euro (68,8). Den organiska försäljningstillväxten var 21 procent.
Ebitda-resultatet blev 20,2 miljoner euro (17,4), med en ebitda-marginal på 24,5 procent (25,3).
Justerat ebitda-resultat uppgick till 22 miljoner euro (19,1), med en justerad ebitda-marginal på 26,7 procent (27,8).
Rörelseresultatet blev 12,3 miljoner euro (11), med en rörelsemarginal på 14,9 procent (16,0).
Justerat rörelseresultat blev 16,6 miljoner euro (15,2), med en justerad rörelsemarginal på 20,1 procent (22,1).
Resultatet efter skatt blev 0,6 miljoner euro (0,6). Justerat nettoresultat var 3,1 miljoner euro (3,1).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 9,1 miljoner euro (-8,7). Justerad skuldsättning var 3,2x (3,0).
MGI har även flera prognoser för innevarande år. Mediebolaget spår intäkter för helåret om 350-370 miljoner euro, upp från 322 miljoner euro i fjol.
Justerat ebitda-resultat väntas bli 100-110 miljoner euro, upp från 95,2 miljoner euro i fjol. Allt organiskt. Prognosen inkluderar även ytterligare investeringar i organisk tillväxt.
"Jag är mycket glad över att kunna presentera rekordhöga intäkter på 82 miljoner euro baserat på vår starka organiska tillväxt på 21 procent under det första kvartalet 2024. Drivet av de högre intäkterna uppnådde vi en anmärkningsvärd lönsamhet med en justerad ebitda på 22 miljoner euro och en justerad ebitda-marginal på 27 procent. Denna prestation återspeglar vårt orubbliga engagemang för innovation och att göra media bättre", uppger vd Remco Westermann.
MGI ökade antalet mjukvarukunder med 30 procent under kvartalet till 2 410. Antalet annonsvisningar ökade med 20 procent till 200 miljarder.
"Baserat på kundtillväxten, vår starka och innovativa produktportfölj samt återhämtningen på den övergripande reklammarknaden förväntar vi oss en fortsatt stark utveckling under de kommande kvartalen", uppger Westermann.
MGI, MEUR | Q1-2024 | Q1-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 82,5 | 68,8 | 19,9% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 21 | ||
Ebitda | 20,2 | 17,4 | 16,1% |
Ebitda-marginal | 24,5% | 25,3% | |
Justerat ebitda | 22 | 19,1 | 15,2% |
Justerad ebitda-marginal | 26,7% | 27,8% | |
Rörelseresultat | 12,3 | 11 | 11,8% |
Rörelsemarginal | 14,9% | 16,0% | |
Justerat rörelseresultat | 16,6 | 15,2 | 9,2% |
Justerad rörelsemarginal | 20,1% | 22,1% | |
Nettoresultat | 0,6 | 0,6 | 0,0% |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 9,1 | -8,7 |