MessageBird blir Bird - kapar priser på SMS för att konkurrera med Twilio
Den nederländska startupen inom meddelandeprogramvara MessageBird har kraftigt reducerat sina SMS-priser och bytt namn till Bird. Det skriver Techcrunch.
I ett uttalande säger bolaget att det kommer att sänka avgiften för SMS med 90 procent och att priserna för Birds CRM-system sänks med 40-90 procent.
Sajten skriver att Birds mål med prissänkningarna verkar vara att plocka en del av kakan av de 1,3 miljarder dollar som Twilio tjänar på SMS.
Under torsdagen har samtidigt The Information rapporterat, med hänvisning till källor, att Bird planerar för att tillsammans med externa investerare ta in pengar för ett potentiellt förvärv av sin mycket större amerikanska konkurrent Twilio. Det är oklart om Bird har kontaktat Twilios styrelse eller formellt anlitat rådgivare.
Twilio är konkurrent till svenska Sinch. Twilio stiger i förhandeln i USA medan Sinch har vänt en tydlig uppgång till nedgång och nu tappar över 7 procent.