Mediacle ökar omsättning och vinst under Q1, 'bästa kvartalet någonsin' - vd
Mediacle, som arbetar med digital marknadsföring, ökade både omsättningen och vinsten under det första kvartalet jämfört med året innan.
Omsättningen steg 42 procent till 16,9 miljoner kronor (11,9).
Ebitda-resultat blev 11,6 miljoner kronor (8,6).
Rörelseresultatet blev 5,0 miljoner kronor (3,0), med en rörelsemarginal på 29,6 procent (25,2).
Resultatet före skatt var 4,8 miljoner kronor (2,7).
Resultatet efter skatt blev 2,5 miljoner kronor (1,2), och per aktie 0,20 kronor (0,09).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 11,7 miljoner kronor (1,5).
Likvida medel uppgick till 35,2 miljoner kronor (18,4).
"Q1 har varit det hittills bästa kvartalet någonsin för vår verksamhet och vi har fortsatt att göra framsteg inom alla våra affärsområden. Vi följer den plan vi har satt upp för 2021 där vi har fortsatt att göra stora framsteg när det gäller att stärka basen för våra verksamheter och bygga en stabil företagsgrupp med hög och uthållig lönsamhet", säger vd Santosh Jain.
Framåt tänker bolaget fortsätta ha fokus på sina prioriterade affärsområden med höga marginaler, uppges det.
Mediacle, Mkr | Q1-2021 | Q1-2020 | Förändring |
Nettoomsättning | 16,9 | 11,9 | 42,0% |
EBITDA | 11,6 | 8,6 | 34,9% |
EBITDA-marginal | 68,6% | 72,3% | |
Rörelseresultat | 5,0 | 3,0 | 66,7% |
Rörelsemarginal | 29,6% | 25,2% | |
Resultat före skatt | 4,8 | 2,7 | 77,8% |
Nettoresultat | 2,5 | 1,2 | 108,3% |
Resultat per aktie, kronor | 0,20 | 0,09 | 122,2% |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 11,7 | 1,5 | 680,0% |
Likvida medel | 35,2 | 18,4 | 91,3% |
http://media.finwire.com/media/FWS006033B-table-1