MBRS Groups dotterbolag Best of Brands Europe ansöker om konkurs
Fashiontech-bolaget MBRS Groups dotterbolag Best of Brands Europe ansöker om konkurs. Det framgår av ett pressmeddelande.
Best of Brands Europe med dotterbolagen Best of Brands Scandinavia och Klädbutiken för Märkesvaror i Sickla har inlämnat en egen konkursansökan vid Stockholms tingsrätt.
Kvarvarande verksamheter i MBRS-koncernen fortsätter att utvecklas väl och är opåverkade av dessa konkurser.
Best of Brands-bolagen bedriver försäljning av ledande utvalda varumärken, genom digitala kanaler och egen fysisk butik i Sickla. Bolagen har utvecklats starkt under våren, med försäljning som överträffat budgeterade nivåer. Den 18 maj drabbades emellertid bolagens butiks- och lagerlokal i Sickla av en brand, som orsakades av elinstallationer utanför den egna lokalen. På grund av omfattande rök- och vattenskador tvingades butiken stänga och en utförsäljning av lagret har därefter genomförts.
Efter analys av situationen bedömer MBRS styrelse att nödvändiga investeringar för en omstart av Best of Brands-bolagen inför kommande säsonger inte är ekonomiskt försvarbara. Bedömningen är därmed att det inte finns andra alternativ än att ansöka om konkurs för de tre Best of Brands-bolagen. Konkursbeslutet påverkar 39 anställda.
Best of Brands-bolagen svarade för uppskattningsvis 20 procent av koncernens omsättning under första kvartalet 2022.
MBRS-koncernen består efter konkurserna i Best of Brands-bolagen av dotterbolagen Odd Molly Sverige samt We are Spin Dye. MBRS avslutade i april en företrädesemission som tillfört koncernen netto 45 miljoner kronor och koncernen har heller inga räntebärande skulder. Koncernens finansiella ställning är därmed stark.
Sammantaget kan konkurserna i Campadre och Best of Brands-bolagen komma att medföra bokföringstekniska nedskrivningar för MBRS-koncernen om 177 miljoner kronor. Konkurserna förväntas dock inte påverka koncernens tillgängliga likviditet.