MBRS Group ökar omsättning men minskar rörerelseresultatet under första kvartalet
Fashiontech-bolaget MBRS Group redovisar ökande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseresultatet visade förlust mot föregående periods vinst.
Omsättningen steg 73,2 procent till 137,7 miljoner kronor (79,5).
Det beskrivs att den positiva trenden för onlineförsäljningen har hållit i sig och till och med ökat med 40 procent för modevarumärkena Odd Molly och Hunkydory.
"Trots att det i omvärlden varit utmanande att nå de höga jämförelsetalen från 2021 så har koncernens bolag lyckats överprestera. Odd Molly, som verkligen har gjort en fantastisk turnaround, får fira extra mycket då det i år är 20 år sedan varumärket lanserades", skriver bolaget.
Rörelseresultatet blev -26,6 miljoner kronor (6,7).
Resultatet efter skatt blev -28,2 miljoner kronor (-7,8).
Resultat per aktie hamnade på -1,05 kronor (-1,01).
"Sammanfattningsvis stänger vi ett händelserikt kvartal för koncernen med positiv utveckling inom online och med initiativ för att säkra en stabilare finansiell position och framtida tillväxt", kommenterar Andreas Andrén som är tillförordnad vd.
MBRS Group, Mkr | Q1-2022 | Q1-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 137,7 | 79,5 | 73,2% |
Rörelseresultat | -26,6 | 6,7 | |
Rörelsemarginal | 8,4% | ||
Nettoresultat | -28,2 | -7,8 | |
Resultat per aktie, kronor | -1,05 | -1,01 |
http://media.finwire.com/media/FWS0075285-table-1