MBRS Group ökar både omsättningen och rörelseresultatet under Q2
Fashiontech-bolaget MBRS Group redovisar ökande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseresultatet visade en vändning till vinst.
Omsättningen steg 37,2 procent till 118,0 miljoner kronor (86,0).
"Det är glädjande att få inleda mitt första kvartal som vd för MBRS Group med att presentera fantastiskt fina resultat för våra modevarumärken Odd Molly och Hunkydory, vilka lyckats överprestera mot marknaden i stort. Odd Molly och Hunkydory har ökat sin försäljning med imponerade 34 procent till 157,4 miljoner kronor jämfört med 117,1 miljoner kronor samma period föregående år. Tillväxten i affärsområde Brands för årets andra kvartal summerar till 27 procent med en försäljning på 76,1 miljoner kronor jämfört med 60,1 miljoner kronor samma period föregående år", skriver Andreas Andrén, tf vd för MBRS Group.
Rörelseresultatet blev 33,4 miljoner kronor (-13,4), med en rörelsemarginal på 28,3 procent.
Resultatet efter skatt blev 33,1 miljoner kronor (-14,6).
"En betydande del av resultatförbättringen är hänförlig till engångseffekter till följd av avvecklingen av tidigare koncernbolag (Campadre och Best of Brands)", fortsätter Andreas Andrén.
Resultat per aktie hamnade på 0,80 kronor (-2,09). Justerat resultat per aktie blev 0,78 kronor (-1,84).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -18,9 miljoner kronor (-4,2).
Likvida medel uppgick till 29,8 miljoner kronor (3,7).
MBRS Group, Mkr | Q2-2022 | Q2-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 118,0 | 86,0 | 37,2% |
Rörelseresultat | 33,4 | -13,4 | |
Rörelsemarginal | 28,3% | ||
Nettoresultat | 33,1 | -14,6 | |
Resultat per aktie, kronor | 0,80 | -2,09 | |
Resultat per aktie, justerat, kronor | 0,78 | -1,84 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | -18,9 | -4,2 | |
Likvida medel | 29,8 | 3,7 | 705,4% |
http://media.finwire.com/media/FWS0079CE8-table-1