Mag Interactive minskar omsättning men vänder till vinst
Mobilspelsutvecklaren Mag Interactive redovisar minskande omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseresultatet visade en vändning till vinst.
Omsättningen sjönk 11,0 procent till 80,1 miljoner kronor (90,0).
Ebitda-resultatet blev 22,9 miljoner kronor (37,1), med en ebitda-marginal på 28,6 procent (41,2).
Justerat ebitda-resultat uppgick till 25,0 miljoner kronor (4,7), med en justerad ebitda-marginal på 31,2 procent (5,2).
Rörelseresultatet blev 8,8 miljoner kronor (-12,5), med en rörelsemarginal på 11,0 procent.
Resultatet efter skatt blev 6,6 miljoner kronor (-10,2).
Resultat per aktie hamnade på 0,25 kronor (-0,38).
Dagligt och månatligt antal spelare (DAU och MAU) var 1,2 miljoner respektive 3,2 miljoner under kvartalet, en minskning med 9 procent respektive 18 procent.
Kostnader för användarförvärv, user acquisition (UA), för kvartalet uppgick till 15 miljoner kronor (43,3).
"Som ett resultat av dessa UA-fluktuationer varierar de rapporterade intäkterna, vinsterna samt användarrelaterade KPIer mellan kvartalen på ett sätt som kan vara överraskande för en utomstående observatör. Under ett kvartal med låga UA-investeringar som detta, försvagas både DAU och ARPDAU som en omedelbar effekt", kommenterar vd Daniel Hasselberg.
Bolaget har genomfört "betydande marknadstestning" under Q4 för sina två största icke-lanserade spel.
Mag Interactive, Mkr | Q4-2022/2023 | Q4-2021/2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 80,1 | 90,0 | -11,0% |
EBITDA | 22,9 | 37,1 | -38,3% |
EBITDA-marginal | 28,6% | 41,2% | |
Justerat EBITDA | 25,0 | 4,7 | 431,9% |
Justerad EBITDA-marginal | 31,2% | 5,2% | |
Rörelseresultat | 8,8 | -12,5 | |
Rörelsemarginal | 11,0% | ||
Nettoresultat | 6,6 | -10,2 | |
Resultat per aktie, kronor | 0,25 | -0,38 |
http://media.finwire.com/media/FWS00911D3-table-1