Mag Interactive mer än fördubblar justerad ebitda
Mobilspelsutvecklaren Mag Interactive redovisar minskande omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Det justerade ebitda-resultatet stärktes rejält.
Omsättningen sjönk 2,9 procent till 88,6 miljoner kronor (91,2). Den justerade omsättningen uppgick till 88,6 miljoner kronor (76,5). I fjol fick bolaget en engångsbonus från en annonspartner.
Ebitda-resultatet blev 23,3 miljoner kronor (25,6), med en ebitda-marginal på 26,3 procent (28,1).
Justerat ebitda-resultat uppgick till 23,2 miljoner kronor (11,0), med en justerad ebitda-marginal på 26,2 procent (12,1).
Dagligt- och månatligt antal spelare (DAU och MAU) var 1,3 miljoner respektive 3,4 miljoner under kvartalet, en minskning med 12 procent respektive 20 procent.
Resultatet efter skatt blev 8,3 miljoner kronor (10,0), en minskning med 17,0 procent mot föregående år.
Resultat per aktie hamnade på 0,31 kronor (0,38), vilket innebär en minskning med 18,4 procent mot föregående år.
"Tidigare kvartals investeringar i user acquisition (UA) fortsätter att betala sig och vår disciplinerade hållning till fasta kostnader gör att dessa överskott snabbt syns i lönsamhet för bolaget när UA-investeringar minskar", skriver vd Daniel Hasselberg och noterar att ebitda-marginalen stärkts från 0 procent i Q1, till 10 procent i Q2 och nu 26 procent i Q3.
Mag Interactive, Mkr | Q3-2022/2023 | Q3-2021/2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 88,6 | 91,2 | -2,9% |
EBITDA | 23,3 | 25,6 | -9,0% |
EBITDA-marginal | 26,3% | 28,1% | |
EBITDA, justerat | 23,2 | 11,0 | 110,9% |
EBITDA-marginal, justerad | 26,2% | 12,1% | |
Nettoresultat | 8,3 | 10,0 | -17,0% |
Resultat per aktie, kronor | 0,31 | 0,38 | -18,4% |
http://media.finwire.com/media/FWS008B3DF-table-1