Lohilo Foods ökar omsättningen betydligt i tredje kvartalet, känner sig trygg med affärsmodellen
Lohilo Foods redovisar betydligt ökad omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan. Nettoresultatet visade en vändning till vinst.
Omsättningen steg 80,1 procent till 67,7 miljoner kronor (37,6), vilket beror framförallt på en kraftig ökning av distribuerade varumärken. Försäljningen av egna varumärken ökade 19 procent.
Bruttovinsten blev 25,9 miljoner kronor (19,7), med en bruttovinstmarginal på 38,3 procent (52,4). Minskningen av marginalen förklaras främst av att andelen distribuerade varumärken ökat kraftigt. Bruttomarginalen förbättrades med 3 procent jämfört med andra kvartalet 2020.
Ebitda-resultat blev 2,2 miljoner kronor (-0,2), med en ebitda-marginal på 3,2 procent.
Resultatet före och efter skatt var 0,5 miljoner kronor (-1,6).
Resultat per aktie hamnade på 0,04 kronor (-0,13).
Bolagets vd Richard Hertvig skriver i en kommentar att han är väldigt nöjd med utvecklingen hittills i år.
"Vi fortsätter växa starkt och skapar förbättrad lönsamhet även under det tredje kvartalet. Trots osäkerheten på marknaden beroende på den pågående pandemin känner jag mig trygg i vår affärsmodell mot Dagligvaruhandeln i Sverige som fortsätter fungera och utvecklas väl för oss", kommenterar bolagschefen.
Noteringen på Nasdaq First North Growth Market beskrivs som mycket lyckad i sitt inledningsskede, och höstens nya smak Lohilo Elderflower Lemon har redan blivit bolagets bäst säljande dryck i Sverige.
Lohilo Foods, Mkr | Q3-2020 | Q3-2019 | Förändring |
Nettoomsättning | 67,7 | 37,6 | 80,1% |
Bruttoresultat | 25,9 | 19,7 | 31,5% |
Bruttoresultatmarginal | 38,3% | 52,4% | |
EBITDA | 2,2 | -0,2 | |
EBITDA-marginal | 3,2% | ||
Resultat före skatt | 0,5 | -1,6 | |
Nettoresultat | 0,5 | -1,6 | |
Resultat per aktie, kronor | 0,04 | -0,13 |
Carl Becht
[email protected]
Nyhetsbyrån Finwire