Lohilo Foods ökar intäkterna men förlusten steg i första kvartalet
Lohilo Foods redovisar ökande intäkterna samtidigt som förlusten steg i första kvartalet 2021 jämfört med motsvarande kvartal i fjol.
Nettoomsättningen steg 12,5 procent till 58,7 miljoner kronor (52,2).
Bruttovinsten blev 21,3 miljoner kronor (17,8), med en bruttovinstmarginal på 36,3 procent (34,1).
Ebitda-resultat blev -7,3 miljoner kronor (-4,0).
Rörelseresultatet blev -9,0 miljoner kronor (-5,5).
Resultatet före skatt var -9,2 miljoner kronor (-5,8).
Resultatet efter skatt blev -9,2 miljoner kronor (-4,7). Resultat per aktie hamnade på -0,62 kronor (-0,37).
- Det första kvartalet kännetecknas av fortsatt positiv utveckling med en tillväxt på 20 procent på den svenska marknaden. De egenägda varumärkena fortsätter att växa på ett mycket tillfredsställande sätt både genom ökad distribution, nyhetslanseringar och ökad efterfrågan. Lanseringen av Lohilo i Kina på e-handelsplattformen Taobao sker i samband med kinesiska nyårets slut. Förvärvet av Superfruit Scandinavia genomförs under slutet av kvartalet och kommer medföra en förstärkning av produktsortiment samt flera synergieffekter under de nästkommande åren. De strukturella förändringarna som genomfördes under föregående år fortsätter att förbättra bruttomarginalen under ett, i normala fall, svagare kvartal, kommenterar vd Tyrone Andersson i delårsrapporten.
- Den svenska marknaden fortsätter att gå starkt. Vi förstärker våra positioner inom dagligvaruhandeln och ökar vår tillgänglighet betydligt. Särskilt positivt är alla de nya produktlistningar som erhållits under de viktiga lanseringsfönstren under våren. Dessa listningar kommer medföra ett bättre sortiment och mer synlighet i butik under hela året. Den svenska e-handeln fortsätter att utvecklas på ett mycket starkt vis med ökad trafik och konverteringsgrad. Detta har resulterat i all-time-high-försäljning under kvartalet. De olika restriktioner som genomförts runtom i världen har gjort att exporten utvecklats svagare än planerat. Den finska marknaden samt mellanöstern fortsätter, till trots att utveckla sig starkt. Den kinesiska e-handelsstarten har utvecklats enligt plan och vi fortsätter att bygga vårt varumärke. Nya produktlistningar i bland annat Holland och Tyskland gör att efterfrågan bör öka så snart pandemin släpper sitt grepp, fortsätter Tyrone Andersson.
Lohilo Foods, Mkr | Q1-2021 | Q1-2020 | Förändring |
Nettoomsättning | 58,7 | 52,2 | 12,5% |
Bruttoresultat | 21,3 | 17,8 | 19,7% |
Bruttoresultatmarginal | 36,3% | 34,1% | |
EBITDA | -7,3 | -4,0 | |
Rörelseresultat | -9,0 | -5,5 | |
Resultat före skatt | -9,2 | -5,8 | |
Nettoresultat | -9,2 | -4,7 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,62 | -0,37 |
http://media.finwire.com/media/FWS005FE44-table-1