Konsumentverket: Influencerreklam kräver ansvarstagande från branschen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Nyhet

Konsumentverket: Influencerreklam kräver ansvarstagande från branschen

Konsumentverket:

Konsumentverket anser att digital reklam från influencers kräver ansvarstagande från branschen och att det finns mycket kvar att göra i området. I en granskning av närmare 50 Instagram-inlägg är det genomgående intrycket att reklammarkeringar är bristfälliga, framgår det av ett pressmeddelande.

- Det måste vara lätt för konsumenten att snabbt se skillnaden och att en influencer vill skapa en nära relation med följare får inte riskera att man bryter mot marknadsföringslagen genom att dölja vad som är reklam, skriver KO.

De som granskats har nu fått ta del av granskningen och de antas rätta till eventuella brister frivilligt. Granskningen har även skickats till branschorganisationer med flera.

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Prenumerera

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar

Så kommer du igång med trading

Den här månaden har vi valt att lyfta fram trading som utbildningstema, så att du som läsare ska få en möjlighet att fördjupa dig mer och spetsa dina kunskaper. Nedan finner du ett antal matiga guider och vi lyfter även fram vårt förstahandsval av mäklare och plattform: IG.

STÄNG X
Bästa valet för trading – Bra erbjudande & gratis utbildning
Världsledande global tradingmäklare med prisbelönt app
Gratis att öppna konto & demokonto (fiktiv handel)
KOM IGÅNG

74% av alla icke-professionella kunder förlorar pengar på CFD-handel hos de här leverantörerna.

Populära ekonominyheter

Om aktien Boozt

Mer från Finwire / Börskollen

Vinnare & Förlorare

Börskollen använder själva TradingView för analys – prova du med (affiliatelänk)Analysera aktier här

Nyhetsbrev

Senaste nytt