Keskos jämförbara försäljning minskade 8,9 procent i mars - stor påverkan från påsken
Finländska detalj- och partihandelskedjan Keskos försäljning minskade med 8,9 procent till 1 002,9 miljoner euro i mars. Den jämförbara försäljningen utvecklades ännu sämre med -11,8 procent. Försäljningen påverkades av att påsken inföll tidigt i år.
“På grund av påskens infallande minskade antalet leveransdagar med 2-4 dagar jämfört med föregående år beroende på affärsverksamhet, vilket hade en märkbar inverkan på försäljningsutvecklingen. En leveransdag påverkar Keskos partihandel med cirka 2-4 procentenheter beroende på affärsområde”, säger vd Jorma Rauhala.
Inom dagligvaruhandeln var försäljningen ner 3,0 procent till 543,7 miljoner euro.
Inom teknik- och bygghandeln, där Kesko konkurrerar med bland annat Byggmax, minskade försäljningen med 13,8 procent till 362,1 miljoner euro. I jämförbara termer sjönk försäljningen med 21,7 procent. Den jämförbara försäljningen sjönk som mest i Norge med 24,0 procent, följt av Finland med 22,9 procent och Sverige med 20,0 procent.
Bilförsäljningen minskade med 19,3 procent till 98,8 miljoner euro.