Keskos försäljning steg 1,9 procent i september - men föll i jämförbara enheter
Finländska detalj- och partihandelskedjan Keskos totala försäljning steg 1,9 procent i september till 1 043,0 miljoner euro. I jämförbara enheter sjönk försäljningen med 2,0 procent.
“Försäljningen ökade inom dagligvaruhandeln samt inom bygg- och teknikhandeln. I den senare ökade försäljningen inom bygg- och heminredningshandeln till följd av förvärvet av Davidsen. Försäljningen inom bilhandeln minskade. Antalet leveransdagar i september minskade med en jämfört med året innan inom dagligvaruhandeln och var oförändrat inom Kespro och bygg- och teknikhandeln”, säger Keskos vd Jorma Rauhala.
Inom dagligvaruhandeln steg försäljningen med 0,2 procent till 526,3 miljoner euro.
Inom bygg- och teknikhandeln, där Kesko konkurrerar med bland annat Byggmax, steg försäljningen 6,2 procent till 418,1 miljoner euro, men sjönk 3,6 procent i jämförbara termer. Geografiskt minskade den jämförbara försäljningen med 5,9 procent i Sverige, 5,8 procent i Norge och 1,5 procent i Finland.
Bilförsäljningen sjönk med 5,5 procent till 100,7 miljoner euro.