Jojka minskade försäljningen med 46 procent i augusti - drabbats av uppsägningar
Kommunikationsbolaget Jojka minskade försäljningen med 46 procent i augusti, jämfört med samma månad i fjol. Omsättningen landade på cirka 1,4 miljoner kronor (2,6).
"Den negativa trenden fortsätter tyvärr i augusti. Det beror på vikande volymer men även på att vi fått några mycket olyckliga uppsägningar. Uppsägningarna beror på att några av våra kunder blivit uppköpta och de nya ägarna har beslutat sig för att använda sina befintliga marknadsföringssystem där vår plattform inte passar in", skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Då bolaget inte ser någon vändning i närtid har man varit tvungna att göra rejäla kostnadsbesparingar. Jämfört med snittkostnaden under det andra kvartalet uppgår kostnadsbesparingen till cirka 150 000 kronor per månad. Full effekt av dessa besparingar uppnås från och med september.
"Cirka hälften av besparingarna kommer genom att vi flyttat stora delar av vår teknikutveckling inhouse. Besparingarna har kunnat göras utan att vi lägger mindre tid på utveckling", skriver vd Fredrik Dalebrant.