Instacarts intäktstillväxt accelererar inför den planerade börsintroduktionen - WSJ
Matleveransbolaget Instacarts beställningar och intäkter ökade under det andra kvartalet då konsumenterna fortsatte beställa online trots stigande priser och återöppnande av butiker. Det är ett lovande tecken inför börsnoteringen senare i år, skriver Wall Street Journal.
Instacart är ett av få företag som går mot en börsnotering under ett år där börsnoteringarna varit få.
Intäkterna för Instacart under andra kvartalet klättrade med 39 procent jämfört med föregående år. Tillväxten drevs av en ökning av antalet beställningar som gjordes i appen som steg med 25 procent. Uppgifterna kommer från personer med insyn, enligt Wall Street Journal.
Kvartalet gynnades också av tillväxten av nya prislistor för konsumenter, inklusive billigare schemalagd leverans och dyrare alternativ för snabb leverans.
Även om siffrorna inte är i närheten av vad de var under pandemin ger de ändå stöd för bolaget inför den planerade börsnoteringen. Bolaget gjorde även vinst under andra kvartalet.
Bolaget har dock mött en del konkurrens på senare tid. Detaljhandlare använder sig ofta av flera leveransföretag för att uppfylla beställningar på nätet. Bolaget har därmed meddelat planer på att förkorta leveranstiderna för stora kunder och satsat på reklam.
Tidpunkten för börsnoteringen är ej fastställd. Bolaget sade tidigare i år att de har mer än 1 miljard dollar i kontanter och omsättningsbara värdepapper. Instacart har tidigare värderats till 39 miljarder dollar under en finansieringsrunda i mars 2021, men stora kapitalförvaltare har nyligen sänkt värderingen på bolaget.
https://www.wsj.com/articles/instacart-revenue-growth-accelerates-ahead-of-planned-ipo-11661191774