Immunovias nya test inom bukspottkörtelcancer nådde mål i modellutvecklingsstudie (uppdatering)
(lägger till stycke 3-4)
Diagnostikföretaget Immunovias test för upptäckt av bukspottkörtelcancer har uppnått sina mål i en modellutvecklingsstudie. Det framgår av ett pressmeddelande.
I studien visade testet en specificitet på 98 procent och en sensitivitet på 75 procent för att upptäcka tidiga stadier (1 och 2) av PDAC, som är den vanligaste formen av bukspottkörtelcancer, skriver bolaget. Immunovias test var enligt bolaget betydligt mer exakt än CA19-9, som är en biomarkör som vanligtvis används för att upptäcka pankreascancer.
"Det är viktigt att dessa resultat bekräftar den tekniska utvecklingen av nästa generations test jämfört med Immunovias första generationens test, IMMray PanCan-d. Nästa generations test inkluderar högpresterande proteinbiomarkörer, vilket gör testet mindre beroende av CA19-9. Detta är en stor framgång eftersom cirka 10 procent av patienterna, inklusive många patienter med afrikansk härkomst, inte producerar CA19-9, vilket innebar att IMMray PanCan-d-testet inte kunde användas för dessa patienter. Resultaten med det nya testet uppnåddes även hos patienter med låga CA19-9-värden", skriver Immunovia.
Testet ger dessutom inga obestämda eller "borderline"-resultat, vilket innebär att alla patienter klassificeras som antingen positiva eller negativa för bukspottkörtelcancer.
"Bukspottkörtelcancer är en brutal och dödlig cancerform. Personer med risk för bukspottkörtelcancer behöver ett enkelt, snabbt och smidigt blodprov för att upptäcka cancern tidigt. Vi är mycket glada över potentialen i vårt test att kunna tillgodose detta behov och öka överlevnadsgraden för dessa patienter", säger Jeff Borcherding, vd för Immunovia.
Immunovia går nu in i en andra fas av modellutvecklingsstudien som förväntas slutföras inom 6-8 veckor. Under andra och tredje kvartalet ska bolaget utföra flera analytiska valideringssteg för att verifiera noggrannheten och reproducerbarheten i mätningarna av proteinbiomarkörer. Under det fjärde kvartalet i år kommer bolaget att genomföra en stor klinisk valideringsstudie för att bekräfta prestandan hos nästa generations test, vilket lägger grunden för en lansering i USA under 2025.