Immunovia ökar rörelseförlusten - fokus lansera nya testet i USA under 2025

Diagnostikföretaget Immunovia redovisar ökad omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseförlusten ökade.
Omsättningen steg till 0,5 miljoner kronor (0,2) och bestod under kvartalet endast av royalty.
Rörelseresultatet blev -30,1 miljoner kronor (-23,4).
Resultatet före och efter skatt var 3,1 miljoner kronor (-49,0), till följd av orealiserade valutakurseffekter på grund av en högre dollarkurs på transaktionerna för att finansiera verksamheten i Immunovia Inc.
Resultat per aktie uppgick till 0,02 kronor (-1,08).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -28,3 miljoner kronor (-28,5).
Likvida medel uppgick till 25,3 miljoner kronor (76,8).
"När vi avslutade fjärde kvartalet hade vi uppnått en viktig milstolpe – vi hade slutfört utvecklingen och validerat den exceptionella prestandan hos vårt nästa generations test
för bukspottkörtelcancer. Vår nya produkt överträffar nuvarande bilddiagnostiska metoder för tidig detektion samtidigt som testet är enklare att använda och mer kostnadseffektivt än vad som nu är kommersiellt tillgängligt", skriver vd Jeff Borcherding.
Planen är att under andra halvåret 2025 lansera testet i USA och genomföra kliniska studier för att ge stöd för kostnadsersättning och myndighetsgodkännanden. Fokus under året är också att säkra en strategisk partner för att utöka den kommersiella räckvidden och påskynda marknadspenetrationen.
Immunovia, Mkr | Q4-2024 | Q4-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 0,5 | 0,2 | 150,0% |
Rörelseresultat | -30,1 | -23,4 | |
Resultat före skatt | 3,1 | -49,0 | |
Nettoresultat | 3,1 | -49,0 | |
Resultat per aktie, kronor | 0,02 | -1,08 | |
Kassaflöde från löpande verksamhet | -28,3 | -28,5 | |
Likvida medel | 25,3 | 76,8 | -67,1% |