Imint förvarnar om intäktsbortfall från viktig kinesisk kund
Mjukvarubolaget Imints affärsområde Consumer, som innefattar försäljning till smartphonetillverkare av videoförbättringsmjukvaran Vidhance, förväntas se minskande omsättning till följd av förlust av framtida design-ins hos en tidigare viktig kinesisk kund. Det framgår av ett pressmeddelande.
Smartphonemarknaden är i en historisk svacka, och de största volymfallen har drabbat de stora kinesiska tillverkarna, som genomför kostnadsbesparingsprogram och reducerar beroendet av underleverantörer.
Geopolitiska spänningar och handelskonflikter mellan väst och Kina har ytterligare förstärkt kinesiska tillverkares incitament att minska beroendet av leverantörer från västvärlden. Imint har nu nåtts av informationen att en viktig kinesisk kund inte planerar att designa in befintliga Vidhance-produkter i kommande modellprogram.
Då Imints intäkter till stor del baseras på royalties från sålda telefoner, kommer den fulla effekten av kundens besparingsprogram att nå full effekt om två till tre kvartal. Osäkerheten på marknaden är stor, och någon pålitlig bedömning av effekten på totala intäkter kan inte göras, men effekten förväntas utgöra ett väsentligt intäktsbortfall.
Imint kommer också se över de tidigare meddelade målen om en ebit-marginal om 30 procent för affärsområde Consumer och kommer vid senare tillfälle att meddela en reviderad finansiell målsättning.
Imint fortsätter med förstärkta incitament att accelerera affärsutveckling och försäljning inom affärsområde Professional.