Humana hoppas kunna stabilisera kundflödet inom personlig assistans mot slutet av året - vd
Vård- och omsorgsbolaget Humana rapporterade under fredagsmorgonen siffror för det andra kvartalet. Under efterföljande rapportkonferens fick vd Johanna Rastad och finanschef Fredrik Larsson frågor kring förbättringar och beläggning inom olika omsorgssegment, samt om kapitalstruktur och påverkan av förvärv och avyttringar.
Humana redovisade en omsättning som steg till 2534 miljoner kronor från 2410 miljoner kronor samma period ett år tidigare. Samtidigt uppgick det justerade rörelseresultatet till 107 miljoner kronor, en ökning med 40 procent från jämförelsekvartalet 2023.
Finland förklaras ha visat starka resultat främst inom barnomsorgen, som Humana hoppas kunna behålla. Vidare förklaras beläggningen inom svensk social omsorg ha förbättrats, särskilt inom ungdomssegmentet som ökade till 82 procent.
"Och utan att lova för mycket tror jag att säsongseffekterna i det unga segmentet i allmänhet tenderar att sjunka i juni, och vi har inte sett den nedgången ännu, vilket är bra", säger Rastad.
Vidare rapporterades stora förbättringar i äldreomsorgen med ökad lönsamhet och potential för högre beläggning. Samtidigt arbetar man intensivt med att stabilisera kundflödet inom personlig assistans, och hoppas kunna se en positiv nettotillströmning mot årsskiftet.