Huhtamäki ska spara 100 miljoner euro under de tre kommande åren
Finländska Huhtamäki, som är en global producent av förpackningar för mat och dryck, lanserar ett kostnadsbesparingsprogram för de kommande tre åren som ska leda till besparingar om 100 miljoner euro. Det framgår av ett pressmeddelande.
Enligt bolaget väntas programmet bidra "väsentligt" till lönsamheten genom effektivitetsförbättringar. Bolaget meddelade i mars en ny tillväxtstrategi för 2030. Dagens kostnadsbesparingsprogram ska fungera som en accelerator för att nå målen om en jämförbar tillväxt på 5-6 procent i omsättning och 10-12 procent i justerad rörelsemarginal.
"Vi har gjort goda framsteg i genomförandet av våra planer, och vi ser ytterligare potential i att väsentligt påskynda vårt finansiella resultat. Med detta program förväntar vi oss att göra en tydlig stegvis förändring och arbeta med alla produktivitetsfaktorer i vår verksamhet globalt", säger Charles Héaulmé, vd och koncernchef för Huhtamäki.
Programmet kommer innebära en kostnad om runt 80 miljoner euro för Huhtamäki och kommer bokföras som en jämförelsestörande post.