Hubso ökar förlusten i Q1
E-handelsbolaget Hubso redovisar en minskad omsättning och ökad rörelseförlust under det första kvartalet jämfört med året innan.
Omsättningen sjönk 14,1 procent till 7,3 miljoner kronor (8,5). Nedgången kan ses i spåren av att jämförelseperioden var ett rekordkvartal för e-handeln på grund av pandemin. Annars brukar första kvartalet vara det säsongsmässigt minst starka kvartalet under året, uppger vd Josefine Abrahamsson i rapporten.
Hon lyfter också fram att omikron och Ukrainakriget haft hämmande effekter på omsättningen under perioden. Dessa händelser har lett till ökade frakt- och råvarukostnader samt förskjutningar i lanseringar.
Ebitda-resultat blev -2,1 miljoner kronor (0,0).
Rörelseresultatet blev -6,8 miljoner kronor (-4,6).
Resultatet efter skatt blev -6,8 miljoner kronor (-4,5), och per aktie -0,06 kronor (-0,05).
Under kvartalet har bolaget avyttrat tre varumärken samt lanserat ett nytt jämfört med samma period i fjol. Det innebär att Hubso har färre märken i portföljen jämfört med 2021. Bolaget har i planerna ytterligare två varumärken men dessas lanseringar har försenats på grund av leverans- och råvarubrist. Bolaget ser fram emot att lansera dessa märken under andra och tredje kvartalet istället.
Hubso, Mkr | Q1-2022 | Q1-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 7,3 | 8,5 | -14,1% |
EBITDA | -2,1 | 0,0 | |
Rörelseresultat | -6,8 | -4,6 | |
Nettoresultat | -6,8 | -4,5 | |
Resultat per aktie, kronor | -0,06 | -0,05 |
http://media.finwire.com/media/FWS0074957-table-1