Hanzas försäljningsaktiviteter börjar ge resultat - Carnegie
Kontraktstillverkaren Hanza rapporterade siffror för andra kvartalet under tisdagen. I en uppdragsanalys från Carnegie framgår det att rapporten var svag men att det ökade säljfokuset börjar ge resultat.
Hanza redovisade en omsättning om 1 221 miljoner kronor, vilket var 4 procent under Carnegies förväntningar. Organiska tillväxten landade på -8 procent för andra kvartalet, vilket Carnegie spådde skulle bli -5 procent.
"Förutom det nya projektet med Munters som tillkännagavs tidigare i juni, har Hanza tillsammans med ett globalt försvarsföretag (vi tror att det är den befintliga kunden SAAB) skrivit under den största enskilda ordern i företagets historia", skriver Carnegie.
Carnegie sänker sina förväntningar på Hanzas justerade ebita under det innevarande och de två nästkommande åren med 7 respektive 3-4 procent.
Det nya värderingsintervallet för aktien är 69–89 kronor, ned från tidigare 71–91 kronor.
Vid klockan 11.40 på onsdagen bytte aktien händer till kursen 58,40 kronor, ner 4 procent från tisdagens stängningskurs.