GP Bullhound-Partner Joakim Dal ser ökande digital betalningsvilja - mjukvara för spelutveckling blir viktigare
Teknikrådgivaren och investeringsbolaget GP Bullhounds partner Joakim Dal ser många globala trender i samhället just nu, och bland dessa finns bland annat en snabbt ökande betalningsvilja för digitala produkter och tjänster. Detta enligt en exklusiv intervju med Finwire.
- Den generella betalningsviljan för digitala produkter och tjänster är signifikant större nu än för bara ett år sedan, säger Joakim Dal.
Han fortsätter:
- Vi ser vad som händer i spelet Roblox där exempelvis en digital Gucci-väska säljs för högre pris än vad den kostar i verkliga livet.
Joakim Dal räknar med att den digitala betalningsviljan kommer att fortsätta öka samtidigt som människor blir mer och mer måna över sin digitala identitet.
Bland andra stora globala trender ser han bland annat större värnande om individers integritet, ännu mer och omfattande innehåll från influencers samt ytterligare satsningar på spel och spelutveckling.
- Spel kommer att påverka hur vi navigerar i appar, mjukvaror och hur vi konsumerar produkter. Bolag som gör mjukvaran för spelutveckling kommer att bli viktigare framöver samtidigt som det kan användas för andra applikationer, betonar Joakim Dal.
USA-noterade Unity är ett exempel på denna sortens mjukvara, och deras spelmotor sägs kunna komma att användas inom arkitektur, industriteknik, marknadsföring med mera.
Inom den digitala sfären diskuteras även kryptovalutor och trots att GP Bullhound inte sett så många applikationer för dessa historiskt så tror Joakim Dal definitivt att det finns utrymme för en digital valuta i framtiden.
- Den kommer antagligen inte ägas av en stat utan köras i ett decentraliserat nätverk. Om det sedan är Bitcoin eller Ethereum eller något annat är svårt att uttala sig om, förtydligar han.
En annan intressant digital trend i samhället är sammanförandet av virtuella och fysiska världar, och Facebooks långsiktiga satsning på VR som exempel på detta kommer på tals under intervjun. Endast ett ägarlett bolag som Facebook kan göra det här, enligt Joakim Dal.
- De gör ett långsiktigt "bet" på VR som inte är uppenbart för varken aktiemarknaden, användare och kanske inte ens anställda.
Facebook-exemplet uppges visa effekten av en grundare som är aktiv i bolaget och som vågar göra en så pass långsiktig satsning och även tyngden och kraften i att ha ett grundarlett bolag med stort fokus.
Den sociala mediejätten förvärvade VR-bolaget Oculus för 2,3 miljarder dollar redan år 2014 och under 2020 investerade bolaget cirka 18 miljarder dollar på forskning och utveckling.