Genetic Analysis tar sikte på konsumentmarknaden med GA-map
Norska diagnostikbolaget Genetic Analysis har ingått ett samarbete med Comono för att ta steget in på konsumentmarknaden med GA-map. Det framgår av ett pressmeddelande.
Samarbetet innebär att man kommer att utveckla en digital affärsplattform av mikrobiomtester för konsumentmarknaden. Utvecklingen av plattformen är redan långt framskriden och bolagen tänker inrätta ett samriskbolag för att slutföra utvecklingen och kommersialisera erbjudandet.
General Analysis kommer att investera en halv miljon norska kronor för ett 33 procentigt ägande i samriskbolaget. Båda bolagen kommer initialt att investera 1,5 miljoner norska kronor i verksamheten, för att säkerställa finansiering fram till produktlanseringen. Den beräknas ske under andra kvartalet 2024.
“Det finns idag ett stort behov av högkvalitativa, standardiserade och användarvänliga mikrobiomtester inom konsumenthälsa. Jag är därför mycket glad över att kunna berätta att vi har hittat den ideala samarbetspartnern som gör det möjligt för oss att fokusera på denna marknad, med en lösning som enkelt kan utökas internationellt", säger Ronny Hermansen, vd för Genetic Analysis.