G5 Entertainment minskar omsättning och rörelseresultat (uppdatering)
(mer detaljer i hela nyheten)
Spelutvecklaren G5 Entertainment redovisar minskande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten minskade.
"När nu vi avslutat andra kvartalet 2024, ser vi både utmaningar och möjligheter i vår finansiella utveckling. Trots en nedgång i intäkter jämfört med samma period förra året, fortsätter våra strategiska initiativ och stabila operativa effektivitet att bygga en grund för framtida tillväxt", inleder vd Vlad Suglobov.
Omsättningen sjönk 13,1 procent till 287,9 miljoner kronor (331,2). Mätt i dollar minskade omsättningen med 14 procent.
Bruttomarginalen ökade till 67,8 (67,4) procent då en större andel av intäkterna kommer från G5:s egen plattform.
Intäkterna från G5 Store ökade med 42 procent i årstakt och 9 procent sekventiellt från första kvartalet i år. Den egna butiken stod för 15 procent av koncernens intäkter, upp från 9 procent förra året.
Genomsnittligt antal Monthly Active Users (MAU) uppgick till 4,7 miljoner, en minskning med 9 procent jämfört med samma period föregående år. Genomsnittligt antal Daily Active Users (DAU) var 1,4 miljoner, en minskning med 9 procent mätt som årstakt.
Antalet genomsnittliga Monthly Unique Payers (MUP) var 137,2 tusen, en minskning med 18 procent och genomsnittlig Monthly Average Gross Revenue Per Paying User (MAGRPPU) uppgick till 63,7 dollar, en ökning med 3 procent mätt som årstakt.
Rörelseresultatet blev 21,8 miljoner kronor (38,9), med en rörelsemarginal på 7,6 procent (11,7).
Resultatet före skatt var 24,4 miljoner kronor (45,3).
Resultatet efter skatt blev 23,5 miljoner kronor (40,1), en minskning med 41,4 procent mot föregående år.
Resultat per aktie uppgick till 3,02 kronor (4,96), vilket innebär en minskning med 39,1 procent mot föregående år.
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 44,7 miljoner kronor (71,8).
I slutet av kvartalet hade G5 tre spelidéer i förproduktions- och tidiga utvecklingsstadier, och fyra i olika stadier av testning inför mjuklansering. Bolaget har även många spelidéer som väntar på att gå in i förproduktion.
"Vi förväntar oss att vår förfinade utvecklingstratt kommer att ge framgångsrika spellanseringar, vilket ger oss en robust pipeline för framtida tillväxt", uppger G5-chefen.
G5 Entertainment, Mkr | Q2-2024 | Q2-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 287,9 | 331,2 | -13,1% |
Rörelseresultat | 21,8 | 38,9 | -44,0% |
Rörelsemarginal | 7,6% | 11,7% | |
Resultat före skatt | 24,4 | 45,3 | -46,1% |
Nettoresultat | 23,5 | 40,1 | -41,4% |
Resultat per aktie, kronor | 3,02 | 4,96 | -39,1% |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 44,7 | 71,8 | -37,7% |