Fractal Gaming minskar omsättningen och resultatet något - räknar med starkare andra halvår
Spelutrustningsbolaget Fractal Gaming redovisar minskande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan. Även rörelsevinsten minskade.
Omsättningen sjönk 1,6 procent till 192,4 miljoner kronor (195,5).
Ebitda-resultatet blev 36,4 miljoner kronor (41,6), med en ebitda-marginal på 18,9 procent (21,3).
Rörelseresultatet blev 30,6 miljoner kronor (36,5), med en rörelsemarginal på 15,9 procent (18,7).
Resultatet före skatt var 33,6 miljoner kronor (34,2).
Resultatet efter skatt blev 26,6 miljoner kronor (27,0), en minskning med 1,5 procent mot föregående år.
Resultat per aktie uppgick till 0,9 kronor (0,9).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 19,2 miljoner kronor (65,6).
Trots ett svagare konjunkturläge och geopolitisk osäkerhet som påverkar konsumenternas köpkraft menar bolagets vd, Jonas Holst, att efterfrågan på gaming-hårdvara är fortsatt god.
"Vår bedömning är att det fortfarande finns ett uppdämt uppdateringsbehov bland gamers och att uppgraderingscykeln för 2024 och 2025 bör vara starkare än i föregående år", skriver Holst.
För 2024 förväntar man sig en mer normal säsongsvariation och goda möjligheter till tillväxt, men förväntar sig däremot svagare utveckling under det andra kvartalet följt av ett starkare andra halvår som stärks av planerade produktlanseringar, expansion till nya produktkategorier samt utökade marknadsförings- och kanalinitiativ.
Fractal Gaming, Mkr | Q1-2024 | Q1-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 192,4 | 195,5 | -1,6% |
EBITDA | 36,4 | 41,6 | -12,5% |
EBITDA-marginal | 18,9% | 21,3% | |
Rörelseresultat | 30,6 | 36,5 | -16,2% |
Rörelsemarginal | 15,9% | 18,7% | |
Resultat före skatt | 33,6 | 34,2 | -1,8% |
Nettoresultat | 26,6 | 27,0 | -1,5% |
Resultat per aktie, kronor | 0,9 | 0,9 | 0,0% |
Kassaflöde från löpande verksamhet | 19,2 | 65,6 | -70,7% |