Fractal Gaming minskar omsättning och vinst
Spelutrustningsbolaget Fractal Gaming minskade såväl omsättningen som vinsten i det andra kvartalet.
Omsättningen sjönk 41,4 procent till 143,7 miljoner kronor (245,3).
Ebitda-resultatet blev 7,0 miljoner kronor (47,9), med en ebitda-marginal på 4,9 procent (19,5).
Rörelseresultatet blev 0,9 miljoner kronor (42,7), med en rörelsemarginal på 0,6 procent (17,4).
Resultatet efter skatt blev -0,6 miljoner kronor (35,3).
Resultat per aktie uppgick till 0,0 kronor (1,2).
Inga jämförelsestörande poster i kvartalet.
Operativt kassaflöde uppgick till 8,9 miljoner kronor (64,0).
"Under det andra kvartalet har vi mött kortsiktiga marknadsutmaningar i form av dämpad konsumentefterfrågan samt höga fraktpriser, något som påverkar hela branschen. Den dämpade efterfrågan beror på en kombination av svagare köpkraft hos konsumenter samtidigt som lanseringar av viktiga PC-komponenter senarelagts till 2025. Vi möter också rekordhöga jämförelsetal i kvartalet med en organisk tillväxt på 157 procent under samma period föregående år", uppger vd Jonas Holst i en kommentar.
Företaget har gjort sin största lansering någonsin och Holst är positiv.
"Även om vi kortsiktigt möter utmanande omvärldsfaktorer fortsätter vi att flytta fram våra positioner och ökar vår marknadsandel i våra viktigaste marknader. Vi har aldrig känt större framtidstro än nu efter att ha visat upp vår nya expanderade produktportfölj för återförsäljare, leverantörer och media vid den internationella branschmässan Computex i Taipei i början av juni."
Uppgraderingscykeln för gaming-hårdvara har skjutits fram något, där 2024 förväntas bli ett mellanår med en starkare utveckling för branschen under 2025 med stöd av viktiga komponentlanseringar, skriver Fractal Gaming-chefen.
"För resterande del av 2024 förväntar vi oss en fortsatt dämpad utveckling under det tredje kvartalet följt av ett starkare fjärde kvartal där vi återigen kan uppvisa tillväxt med stöd av lanseringen av nya produkter, expansion till nya produktkategorier samt utökade marknadsförings- och kanalinitiativ", avslutar Jonas Holst sitt vd-ord.
Fractal Gaming, Mkr | Q2-2024 | Q2-2023 | Förändring |
Nettoomsättning | 143,7 | 245,3 | -41,4% |
Ebitda | 7,0 | 47,9 | -85,4% |
Ebitda-marginal | 4,9% | 19,5% | |
Rörelseresultat | 0,9 | 42,7 | -97,9% |
Rörelsemarginal | 0,6% | 17,4% | |
Nettoresultat | -0,6 | 35,3 | |
Resultat per aktie, kronor | 0,0 | 1,2 | |
Operativt kassaflöde | 8,9 | 64,0 | -86,1% |