Försäljningen inom dagligvaruhandeln minskade i mars pga påskpåverkan - Svensk Handel

Försäljningen inom dagligvaruhandeln var lägre med 0,3 procent under mars, jämfört med året innan. Kalendereffekten för mars beräknas till -4,4 procent, vilket beror på att påsken denna gång infaller i april. Det skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Korrigerat för kalendereffekten var försäljningen under årets tredje månad upp 4,1 procent. Men om man också justerar för inflationen landar utfallet på -1,3 procent.
“Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av global osäkerhet, klimatförändringar och störningar i handelsleden”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i butik var lägre med 0,6 procent, medan den steg inom e-handeln med 7,5 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 4,5 procent under mars. Hemleveranser och upphämtning i butik ökade också med 11,1 respektive 3,0 procent.
Sett till första kvartalet var försäljningen högre med 1,9 procent, och korrigerat för kalender upp 4,2 procent.