Försäljningen i dagligvaruhandeln steg 5,0 procent i oktober - Dagligvaruindex
Försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln steg med 5,0 procent i oktober jämfört med samma månad 2023, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
- Det är en tillväxtnivå vi inte har sett sedan maj, och det är positivt att volymerna nu börjar komma tillbaka i dagligvaruhandeln. Det kan vara ett tecken på att konsumenterna har anpassat sig till den nya prisnivå som speglar den högre kostnadsnivå som hela livsmedelskedjan nu har, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Kalendereffekten var 0,9 procent. Justerat för detta estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 4,1 procent.
Försäljningen i fysiska butiker steg med 4,9 procent, samtidigt som e-handeln ökade med 6,4 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 4,4 procent, i linje med månaden innan.
- E-handel med upphämtning i butik fortsätter att driva e-handelsutvecklingen, som ser tillväxt för tionde månaden i rad. Hittills i år har e-handeln vuxit med 5,6 procent och e-handelsandelen uppgick i oktober till 4,4 procent, avslutar Karin Brynell.