Försäljningen i dagligvaruhandeln steg 4,8 procent i januari - Dagligvaruindex

Försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln steg med 4,8 procent i januari jämfört med samma månad förra året, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
- Inledningen av 2025 har kantats av fortsatt inflationsoro samt global osäkerhet. Hot om tullar och störningar i leveranskedjan riskerar att driva upp kostnaderna ytterligare, vilket sätter press på företag och redan utsatta hushåll. Trots detta ser vi en positiv volymtillväxt i dagligvaruhandeln i januari, vilket bekräftar trenden att hushållens köpkraft sakta stärks, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Kalendereffekten var 1,1 procent. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick i januari till 2,2 procent. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 1,5 procent.
Försäljningen i fysiska butiker steg med 5,1 procent, medan e-handeln minskade 0,2 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 4,7 procent, att jämföra med 3,9 procent i föregående månad.
- Under januari månad drevs tillväxten i dagligvaruhandeln helt av de fysiska butikerna, medan e-handeln förblev stabil med en andel på 4,7 procent, avslutar Karin Brynell.